کد مطلب:275243 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:291

خروج یمانی
در سال ظهور افراد زیادی با بیرقها و پرچمهای مختلف خروج خواهند كرد و جنگهای گوناگونی رخ - خواهد داد. بعضی طرفدار حق و بعضی بر باطلند. اول تعدادی را شمرده تا به یمانی برسیم. سه نفر آنها حسنی و اموی و قیسی



[ صفحه 124]



هستند كه در روایتی سدیر از امام صادق ع پرسید آیا پیش از سفیانی چیزی هست؟ حضرت فرمود: بلی پس با دست مبارك اشاره به شام كرده این سه نفر را یاد می نماید و سپس می فرماید سفیانی بر ایشان - خروج كند و ایشان را مانند زراعت درو كند چنانچه هرگز مانندش را ندیده باشی. و البته این حسنی غیر از سید حسنی معروف است. دیگر بنی العباس هستند كه از اخبار تجدید دولت آنها استفاده می شود چون در اخبار گفته شده است كه بنی العباس تا خروج سفیانی باشند ولی در زمان سفیانی دیگر احدی از ایشان باقی نخواهد ماند. مروانی و شعیب ابن صالح نیز دیگر



[ صفحه 125]



پرچمداران هستند كه حضرت رضا اندو را مقرون با اسم سفیانی ذكر نموده است. البته احتمال دارد مروانی همان اموی باشد. در آن سال ترك و روم هم باهم - بجنگند كه عمار یاسر گفته پس از جنگ این دو باهم سفیانی آنچه را ایشان جمع كرده بودند جائز شود. خروج عوف سلمی نیز در روایات موجود است چرا كه امام چهارم ع فرموده است پیش از سفیانی خروج مردی خواهد بود كه او را عوف سلمی گویند. امام پنجم ع هم یكی از خروج كنندگان را مردی - ضعیف از موالی می داند كه در پشت كوفه به دست سفیانی كشته می شود. و امام ششم ع شخص دیگر بنام اولاد شیخ را -



[ صفحه 126]



یاد كرده كه در داخل نجف كشته می شود. و در كتاب الزام الناصب [1] روایتی از امیر - المومنین وجود دارد كه حضرت فرمود و خروج می - كند ربیعی و جهمی و غیر ایشان نیز از اهل فتنه و سفیانی بر همه غلبه می كند. و ابن عباس از پیغمبر (ص) خروج مردی از - اولاد حسین را مقرون اسم دجال و سفیانی نقل كرده است. و امیرالمومنین بعد از ذكر سفیانی خروج



[ صفحه 127]



صد هزار سپاه مجتمع از مشرك و منافق كه وارد دمشق شوند را خبر داده است. و همچنین خروج شیصبانی را پیش از سفیانی از امام باقر نقل كرده اند. از خراسان و سجستان - سیستان - نیز خروج كنندگانی وجود دارند چرا كه حضرت صادق فرمود خراسان - خراسان - سجستان - سجستان - گویا می بینم این دو را كه سوار بر شتران شده و سرعت - می كنند به سوی قم. و قومی در دورترین بلاد مشرق خروج نمایند چون حضرت باقر به ابی خالد كابلی فرمود گویا می - بینم قومی را كه در مشرق خروج كرده اند حق را - مطالبه می كنند پس به ایشان داده نمی شود باز مطالبه



[ صفحه 128]



حق می كنند و به ایشان داده نمی شود پس چون - چنین ببینند شمشیرهای خود را بر دوش خود گذارند آن گاه آن چه می خواستند به ایشان داده شود و ایشان قبول نكنند تا آن كه قیام كنند و نخواهند داد دولت را مگر به صاحب شما، كشته های ایشان شهدایند آگاه باشید كه اگر من آن زمان را درك می كردم خود را برای صاحب این امر نگاه می داشتم. و دیگر سید حسنی معروف است كه امام - صادق درباره اش فرموده اند و ظاهر شود سفیانی و یمانی و حركت كند حسنی آن گاه صاحب این امر خروج كند. و البته غیر از این سید حسنی و آن حسنی كه در شام با اموی می جنگد حسنی دیگری هم وجود دارد كه در مكه كشته می شود در وقت ظهور



[ صفحه 129]



امام و سر او را به شام می فرستند. و از جمله گیلانی است كه حضرت امیر - فرمود: و قیام كند از ما در گیلان پس اجابت كند او را قریه ابر و دیلم. كه البته احتمال دارد همان سید حسنی باشد چون حضرت فرموده از ماست - یعنی سید است و دیگر اینكه پیروان سید حسنی نیز از دیالمه است و گیلان و طبرستان نیز از دیالمه محسوب می - شوند. از اولاد جعفر طیار نیز شخصی در بلاد جبل - همدان و كرمانشاه و نهاوند و قم - قیام كند چون این خبر را پیامبر به خود جعفر طیار داده است. جنگی هم در گرگان و طبرستان از حضرت



[ صفحه 130]



امیر نقل شده كه البته احتمال دارد به سبب همان گیلانی باشد و نیز ممكن است جنگ مستقل دیگری باشد. و پرچمداری از آذربایجان نیز در خبر است چون امام صادق می فرماید پدرم فرمود ناچار است برای ما از آذربایجان، هیچ چیز برابری و ایستادگی با او نمی كند و بعد دستور بی طرف با آنها را می دهد كه نه با آنان بوده و نه علیه آنها عمل كنید بلكه فرشی از فرشهای منزلتان باشید. و در آخر ببینیم یمانی چه كسی است؟ یمانی نیز دیگر پرچمداران در سال ظهور است كه حضرت صادق درباره اش فرمود هیچ پرچمی با هدایت تر از یمانی نیست و باز او را شكننده چشم سفیانی معرفی فرموده و از حدیث حضرت ظاهر می شود



[ صفحه 131]



كه محل خروجش صنعاء یمن است چرا كه حضرت - چنین فرموده است. سفیانی كجا خواهد بود و حال اینكه هنوز شكننده چشم او از صنعاء یمن خروج نكرده.


[1] مولف اين كتاب علامه حاج شيخ علي اليزدي است.